1 Timotei

Share Trimite Pagina unui Prieten Trimite Pagina unui Prieten
O Stea2 Stele3 Stele4 Stele5 Stele (1 voturi, media: 5.00 din 5)
Loading ... Loading ...

2 TesaloniceniNoul Testament2 Timotei

Asculta toata epistola intai a lui Pavel catre Timotei (19:07):

Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.

Sau asculta fiecare capitol separat:

1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6

Titlul: in originalul grec, cartea poarta numele: “Pros Timotheon A” – “Catre Timotei – A”. Despre Timotei stim ca a fost un copil nascut dintr-o casatorie “mixta” intre un tata grec si o mama evreica (Fapte 16:1). inca din cea mai frageda pruncie, Timotei a luat cunostinta cu scrierile sfinte evreiesti prin mama lui, numita Eunice si prin bunica lui, numita Lois (1 Tim. 1:5; 3:15). S-a convertit cu ocazia primei vizite a lui Pavel la Listra (1 Cor. 4:17; 1 Tim. 1:2; 2 Tim. 1:2). Cu ocazia celei de a doua vizite in Listra, Pavel hotaraste sa-l ia cu el si-l taie imprejur din pricina iudeilor (Fapte 16:1-3). Este clar ca pina la ceasul acela, Timotei fusese privit de evrei ca un produs “compromis” al unei casatorii “nelegiuite” si crescut de un tata care n-a vrut sa respecte asezamintele traditionale ale religiei evreilor. Crescut de Pavel si ordinat in lucrarea crestina (1 Tim. 4:14; 2 Tim. 1:6), Timotei devine colaboratorul si insotitorul apostolului in calatoriile sale prin Troa, Berea, Tesalonic si Corint (Fapte 16 – 18; 1 Tes. 3:1, 2). in timpul celei de a treia calatorii misionare, Timotei lucreaza impreuna cu Pavel sau este trimis ca reprezentant al apostolului in Efes, Macedonia si Corint. Timotei a stat cu Pavel in timpul primei lui detentii la Roma si s-a inapoiat impreuna cu apostolul la Filipi (Filip. 2:19-23). Mai tirziu, Pavel il lasa la Efes pentru a supraveghea lucrarea de acolo (1 Tim. 1:3), dar cind este iarasi inchis, apostolul il roaga sa vina alaturi de el la Roma (2 Tim. 4:9, 21). Textul din Evrei 13:23 ne spune ca Timotei insusi a calcat pe urmele apostolului gustind din viata amara a inchisorii.

Personalitatea lui Timotei este remarcabila. Bolnavicios (1 Tim. 5:23), timid (1 Tim. 1:7) si fara experienta (1 Tim. 4:12), el a lucrat cu devotament alaturi de Pavel, dovedind abilitate de predicator, credinciosie de ucenic, rivna de apostol si perseverenta de misionar.

Autorul: Epistolele pastorale sint o expresie a grijei apostolului Pavel pentru Biserici si pentru ucenicii pe care el i-a promovat in lucrarea Evangheliei. “Tu dar, copilul meu, intareste-te in harul care este in Cristos Isus. Si ce ai auzit de la mine in fata multor marturi, incredinteaza la oameni de incredere, care sa fie in stare sa invete si pe altii” (2 Tim. 2: 1-2). Extraordinara raspindire a crestinismului din primele veacuri poate fi explicata numai daca tinem seama ca atunci Biserica se raspindea nu prin “teologie”, ca astazi, ci prin “ucenicie” (Fapte 18:23-28).

Data: Pavel scrie aceasta scrisoare in preajma anului 63 d.Cr. la putin timp dupa eliberarea lui din inchisoarea de la Roma. Trecusera 7 ani de cind apostolul ii avertizase pe presbiterii bisericii din Efes de pericolul “lupilor rapitori” care se vor strecura in Biserica si nu vor cruta turma (Fapte 20:29, 30). Temerile apostolului se confirmasera intre timp. Urmasii lui Imeneu si Alexandru, pe care Pavel ii daduse pe mina Satanei, ca sa se invete sa nu huleasca (1 Tim 1:20-21) ridicasera din nou capul (1 Tim. 4:1-3). Acum in Efes era lucrator Timotei si Pavel revine in scrisoarea pe care o trimite asupra acelorasi teme discutate cu episcopii Bisericii.

Contextul scrierii: Timotei primeste aceste epistole ale lui Pavel in timpul sederii lui in Biserica din Efes. Pavel lucrase cu mult spor in orasul acela si inima lui era legata tare de credinciosii de acolo. De fapt, lucrarea lui Dumnezeu in Efes a fost asa de puternica, iar numarul convertitilor la crestinism a fost asa de mare incit intr-un interval de timp de 50 de ani templele pagine au ramas goale si multe dintre ele au trebuit inchise. Iata ce gasim scris in cronica din cartea Faptele Apostolilor:

“in urma, Pavel a intrat in sinagoga, unde vorbea cu indrazneala. Timp de trei luni a vorbit cu ei despre lucruri privitoare la imparatia lui Dumnezeu si cauta sa induplece pe cei ce-l ascultau. Dar, fiindca unii ramineau impietriti si necredinciosi, si vorbeau de rau Calea Domnului inaintea norodului, Pavel a plecat de la ei, a despartit pe ucenici de ei, si a invatat in fiecare zi pe norod in scoala unuia numit Tiran. Lucrul acesta a tinut doi ani, asa ca toti ceice locuiau in Asia, iudei si Greci, au auzit Cuvintul Domnului” (Fapte 19:8-10).

Fara indoiala ca expresia: “toti ceice locuiau in Asia au auzit Cuvintul Domnului” nu inseamna ca toti locuitorii Asiei au venit ei insisi la Pavel in Efes sau ca toti s-au inscris in scoala lui Tiran. Raspindirea deosebita a Evangheliei s-a facut prin cei pregatiti de Pavel in acea scoala a lui Tiran si trimisi apoi sa propovaduiasca mai departe. Tactica lucrarii lui Pavel a fost sa atinga personal centrele majore din Imperiu si sa instruiasca acolo pe lucratorii care sa raspindeasca apoi in jur Evanghelia. in vremea aceea nu existau Seminarii si nici scoli teologice. Metoda folosita de apostol pentru multiplicarea numarului de vestitori ai Evangheliei este descrisa in cea de a doua epistola catre Timotei:

“Dar tu, copilul meu, intareste-te in harul care este in Cristos Isus. Si ce ai auzit de la mine, in fata multor marturi, incredinteaza la oameni de incredere, care sa fie in stare sa invete si pe altii” (2 Tim. 2:1-2).

Apostolul il sfatuieste pe Timotei sa preia tactica lui de lucru si sa “se multiplice” pe sine, instruind lucratori care sa poarte mai departe Evanghelia. in textul de mai sus sint cuprise patru nivele de lucratori implicati in lucrarea crestina:

1) Pavel – l-a instruit pe Timotei si pe multi altii (“in fata multor marturi”).

2) Timotei – este indemnat sa incredinteze invatatura primita la alti “oameni de incredere”.

3) Acesti “oameni de incredere” – vor trebui alesi dupa capacitatea for de a fi “in stare sa invete si pe altii”.

4) Acei “altii” necunoscuti inca, dar care se vor integra apoi in aceasta “stafeta nevazuta” a Evangheliei.

Un alt lucru pe care trebuie sa-l spunem despre caracteristicile acelei perioade este faptul ca in vremea aceea Bisericile nu aveau cladiri afectate tinerii de servicii divine. Grupurile de crestini se intruneau in casele celor credinciosi (Rom. 16:5, 23), in aer liber sau in sali luate cu chirie (Fapte 8-10). Cladirile de Biserici au aparut numai dupa 200 de ani de la moartea lui Pavel, cind, in urma decretului dat de Constantin cel Mare, a fost incetata persecutia asupra credinciosilor si crestinismul a devenit religie de Stat. in vremea lui Timotei, existau sute de “Biserici” mici care se adunau prin case (Filimon 2), sub calauzirea unor lideri locali numiti fie “presbiteri”, fie “pastori”, fie “episcopi” (Fapte 20:17, 28).

Continutul cartii: Epistolele catre Timotei si Tit sint veritabile cursuri de “teologie pastorala”. Oricine vrea sa-l aiba pe Pavel drept profesor, poate citi aceste lucrari ale lui. in vremea aceea, Timotei a functionat ca reprezentant apostolic in Efes si probabil si in alte parti ale Asiei. Misiunea lui a fost sa “aseze presbiteri”, sa corecteze invataturile gresite si sa supravegheze viata Bisericilor infiintate de Pavel. Din textul cartii reiese clar ca epistola este o continuare a invataturilor pe care Pavel i le-a dat lui Timotei prin viu grai (1 Tim. 1:3-4). Scopul urmarit de Pavel cu colaboratorii sai mai tineri este exprimat foarte clar in 1 Tim. 3:14-15: “iti scriu aceste lucruri cu nadejdea ca voi veni in curind la tine. Dar daca voi zabovi, sa stii cum trebuie sa te porti in casa Dumnezeului celui viu, stilpul si temelia adevarului”.

Cine citeste cu atentie scrisorile pastorale scrise de Pavel observa foarte repede ca toate sint un fel de testament al apostolului. Ucenicii lui sint indemnati in mod repetat sa “pastreze” ceea ce le fusese incredintat (1 Tim. 1:18-19; 3:9; 6:14, 20; 2 Tim. 1:13, 14; 2:2). Averea lasata de apostol urmasilor sai este identificata in 1 Tim. 1:11: “Evanghelia slavei fericitului Dumnezeu care mi-a fost incredintata mie”. Epistolele pastorale sint o ilustrare a schimbului de stafeta dintre doua generatii de lucratori: Pavel i-a crescut pe colaboratorii sai prin exemplu personal si prin invatatura (Filip. 3:17; 4:9). Acum este rindul lui Timotei sa duca stafeta mai departe. Metoda de crestere trebuie sa ramina mereu aceiasi: exemplul personal si invatatura (1 Tim. 4:12-13, 16).

Continutul epistolei este foarte clar si foarte sistematic asezat: dupa o scurta explicare a motivului pentru care a fost scrisa cartea (1 Tim. 1:1-17), urmeaza indemnul lui Pavel pentru “pastrarea” mostenirii spirituale lasate de Pavel (1 Tim. 1:18-20). Acest “depozit de invatatura” este apoi descris in doua sectiuni caracteristice: prima parte cuprinde invatatura despre Biserica si despre organizarea ei (1 Tim. 2 si 3), iar a doua parte cuprinde invatatura despre lucratorul crestin si despre felul lui de comportament fata de diferite categorii de credinciosi din Biserica (1 Tim. 4-6).

Cuvinte cheie si teme caracteristice: Tema intregii carti este sintetizata in urmatoarea expresie: “Ca sa sti cum sa te porti in Biserica” (1 Tim. 3:15).

1 Timotei si Tit sint cele doua epistole care ne prezinta caracterul si caracteristicile liderilor spirituali ai Bisericii: ce sint ei in ei insisi (1 Tim. 3:2), ce sint ei in relatiile cu altii (1 Tim. 3:3), ce sint ei in familiile lor (1 Tim. 3:4-5) si ce sint ei in relatiile cu lumea din jur (1 Tim. 3:6-7).

CUPRINSUL CARTII “Manualul presbiterilor”

Introducere 1:1-17
indemn, 1:18-20

I. Biserica si organizarea ei 2-3
a. Lucrarea in Biserica, 2:1-7
b. Rugaciunea in Biserica, 2:8
c. Pozitia femeii in Biserica, 2:9-15
d. Lucratorii Bisericii
Presbiterii, 3:1-7
Diaconii, 3:8-14

II. Conduita lucratorul crestin 4-6
a. in combaterea invatatorilor mincinosi, 4:1-6
b. in practicarea evlaviei, 4:7-11
c. intr-o pilda de viata si invatatura, 4:11-16
d. in relatiile cu cei tineri si cu cei batrini, 5:1 -2
e. in ingrijirea vaduvelor din Biserica, 4:3-16
f. in relatiile cu ceilalti presbiteri, 5:17-25
g. in relatiile cu cei aflati in robie, 6:1-8
h. in relatiile cu cei bogati, 6:9-19

Repetarea indemnului, 6:20-21

Noul Testament

Share

Trebuie sa va identificati pentru a scrie un comentariu.

online pharmacy